آموزش فوت و فن نصب دوربین مداربسته

کاربرد دوربین مداربسته

سیستم دوربین مداربسته بر خلاف تلویزیون معمولی که برای عموم مردم پخش می‏ شود، به صورت خصوصی بوده و توسط رمز عبور قدرت مند از عمومی شدن تصاویر جلوگیری می شود .سیستم های دوربین مدار بسته غالبا برای تشخیص و جلوگیری از فعالیت‏های مجرمانه و ثبت تخلفات ترافیکی استفاده می‏شود، اما کاربردهای دیگری نیز دارد.

فناوری دوربین مداربسته نخستین بار در سال 1942 توسط یک دانشمند آلمانی برای نظارت بر پرتاب موشک‏های V2 توسعه پیدا کرد و بعدها نیز در آزمایش بمب اتمی توسط دانشمندان آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت. نصب دوربین مداربسته به دلیل کاربردهای فراوانی که دارد توسعه روزافزونی داشته.

در ادامه این مقاله به آموزش فوت و فن نصب دوربین مداربسته می پردازیم , انواع کاربرد ها و اهداف نصب دوربین مدار بسته را بررسی می کنیم و سوالی مهم را در مورد انتخاب نحوه نصب دوربین مدار بسته پاسخ خواهیم داد پی در ادامه با دیاکالا همراه باشید…

خانه دارای دوربین مدار بسته

کاربرهای اصلی دوربین مداربسته

 کاهش جرم و جنایت

نظارت بر دوربین‏های مداربسته می‏ تواند مجرمان احتمالی را از ارتکاب جرم باز دارد. هنگامی که جرمی رخ می‏دهد، فیلم‏های ویدئویی می‏تواند به پلیس در تحقیقات کمک کند و نیز شواهدی برای پیگرد قانونی به محاکم قضایی ارائه دهد.

استفاده ترکیبی از دوربین‏های مداربسته و سنسورهای صوتی، حرارتی و دیگر انواع سنسورها می‏تواند به مقامات امنیتی در خصوص بروز اتفاقات غیرعادی مثل تیراندازی هشدار دهد.

همچنین زندان‏ها ممکن است از نظارت تصویری برای جلوگیری از تحویل مواد مخدر و سایر کالاهای قاچاق به زندانیان استفاده کنند.

در سازمان ها و شرکت ها سیستم دوربین مدار بسته نقش مهمی در کاهش اخذ رشوه و یا بدرفتاری ارباب رجوع ها شود. در فروشگاه ها می تواند کمک مهمی در کنترل کالای ورودی و خروجی همچنین دستگیری خرده دزد ها و دزدهای مسلح باشد.

دوربین‏های امنیتی قادر به نظارت بر مناطقی هستند که دسترسی به آنها آسان نیست؛ به طور مثال پشت بام‏ها , زیر زمین ها , پارکینگ ها و …

مدیریت بحران

با استفاده از دوربین‏های مداربسته، مقامات اورژانس و نیروهای امدادی می‏توانند رویدادها را به صورت لحظه‏ای ارزیابی و نظارت کنند تا دستورات مناسب را از طریق ویدئو به تیم‏های مدیریت بحران منتقل کنند. به طور مثال دوربین‏ها می‏توانند از مناطق حادثه خیر شهرها , وضعیت افراد در سطح شهر ,  داخل ساختمانی که در حال سوختن است یا از داخل غار و یا از فراز یک هلی‏کوپتر در حال پرواز فیلم تهیه کنند.

دوربین های روی دیوار سباه

نظارت بر شهر و معابر

دوربین‏های مستقر در جوار چراغ‏های راهنمایی و رانندگی و جاهای دیگر شهر بر رفت و آمد مردم و خودروها نظارت می‏کنند تا آمار ترافیک را جمع‏آوری کرده و تخلفات را گزارش کنند. برخی از نقاط حساس شهر می‏توانند مجهز به دوربین‏هایی باشند که تصاویر ضبط‏شده را تجزیه و تحلیل می‏کنند اما به منظور حفظ حریم خصوصی افراد، این تصاویر را ذخیره را ارسال نمی‏کنند.

نظارت و تشخیص پزشکی

حدود 43 ماهیچه در صورت وجود دارد که افکار و احساسات افراد را بیان می‏کند. نرم‏افزار هوشمند می‏تواند این احساسات مثل درد یا اضطراب را حتی بهتر از سایر مردم تشخیص دهد. همچنین از دوربین‏های مداربسته می‏توان برای نظارت و کنترل کودکان و سالمندان و همچنین تشخیص بیماری‏ها و بحران‏های بالقوه پزشکی مثل سکه مغزی یا حمله صرع یا آسم استفاده کرد.

تحقیقات رفتاری

دوربین مداربسته مورد استفاده برای تحقیق در مورد خودکشی نشان داد که 83 درصد از افرادی که سعی داشتند خود را مقابل قطار بیندازند رفتارهای خاصی از خود نشان دادند. این نشانه‏ها به نرم‏افزارهای مربوطه داده شد و حالا دوربین های مدار بسته در ایستکاه های مترو و قطار برای تشخیص رفتارهای مشکوک قبل از انجام خودکشی مورد استفاده قرار می‏گیرند. همچنین از دوربین‏های مداربسته در مکان های عمومی برای تشخیص رفتارهای جمعی ضداجتماعی یا برای ارتقاء امنیت در مدارس یا تحلیل حوادث زمین بازی استفاده می‏گردد.

تحلیل فروش

از اطلاعات بازار که از نظارت ویدئویی مشتریان بدست آمده است برای تجزیه و تحلیل روند خرید مشتریان و ایجاد استراتژی‏های پیشرفته استفاده می‏شود. به طور مثال دوربین های نصب شده در فروشگاه های مشخص می کنند مردم چگونه خرید می‏کنند، بیشتر از کدام راهروها عبور می‏کنند، چیدمان‏های مختلف فروشگاه چه رفتاری در مشتریان ایجاد می‏کند و غیره. نقشه‏های حرارتی می‏توانند کمترین و بیشتری تردد مشتریان‏ را در مکان‏های خاص فروشگاه نشان دهند.

نصب دوربین مدار بسته روی چوب

دستورالعمل جانمایی دوربین

برای نصب دوربین مدار بسته در خانه به این نکات توجه کنید:

گوشه‏ های یک محیط دوستان شما هستند. نصب یک دوربین داخلی در گوشه اتاق معمولا بیشترین امتیاز ممکن را برای شما ایجاد می‏کند.

پنجره‏ها می‏تواند مشکلات انعکاسی ایجاد کند. تصویربرداری از پشت شیشه‏ های پنجره کیفیت تصویر را کاهش می‏دهد. بسیاری از دوربین‏های امنیتی دارای فناوری نور مادون قرمز (IR) هستند که به تشخیص حرکت کمک کرده و دوربین‏ها را قادر می‏سازد در نور کم کار کنند. نور مادون قرمز می‏تواند از پنجره‏ها و سایر اشیاء شیشه‏ای منعکس شود و فیلم شما را به خصوص در تاریک مبهم کند. اگر فیلم شما سفید شده است احتمالا یک مشکل انعکاسی در جریان است. اگر لازم است دوربین را پشت شیشه نصب کنید تا جای ممکن لنز دوربین را به شیشه پنجره نزدیک کنید. با این کار تا حدی مشکلات انعکاسی کمتر می‏شوند. اگر دوربین شما دارای فناورین رنج دینامیکی وسیع (WDR) است، می‏تواند برای رفع این مشکل کمک‏کننده باشد.

نور مستقیم می‏تواند فیلم شما را غیرقابل استفاده کند. در هنگام استفاده از دوربین‏های داخلی، مراقب لامپ‏ها، وسایل روشنایی و پنجره‏های روشن باشید. از مواجهه مستقیم لنز دوربین با هر یک از این منابع نوری خودداری کنید و در هنگام نصب دوربین مداربسته به این موضوع توجه داشته باشید.

 

 

بهینه ‏سازی موقعیت دوربین

هنگامی که تصمیم گرفتید کدام مکان‏ها را تحت نظر داشته باشید، باید استراتژی مناسب برای نصب و راه‏اندازی دوربین‏هایتان در نظر بگیرید به طوری که تمام مناطق مورد نظر پوشش داده شوند. برای نصب دوربین مداربسته در فضای باز دستورالعمل زیر پیشنهاد می‏ شود:

دوربین‏ مدار بسته را در فاصله 2.5 تا 3 متری از زمین نصب کنید. این ارتفاع به اندازه‏ای کم است که می‏توان جزئیات را به خوبی ثبت کند اما به اندازه‏ای زیاد است که دور از دسترس سارقین و خرابکاران باشد.

دوربین‏ها را مستقیم به سمت خورشید نشانه‏روی نکنید. نور زیاد باعث ایجاد کنتراست بالا در فیلم شما می‏شود که تشخیص اشیاء و وقایع را دشوار می‏کند. حرکت خورشید و زاویه دید دوربین‏های خود را برای استفاده از نور غیرمستقیم در نظر بگیرید و با توجه به آنها جهت دوربین را تنظیم کنید.

تصمیم بگیرید که آیا می‏خواهید دوربین دیده شود یا مخفی باشد. دوربین‏های امنیتی قابل مشاهده به نحو موثری مانع انجام سرقت هستند، اما خودشان هدف سرقت و خرابکاری نیز هستند. برخی از صاحبخانه‏ها ترجیح می‏دهند یک دوربین تقلبی را به طور واضح نصب کرده و از دوربین اصلی که کمی پنهان‏تر است استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر از محافظ‏های محکم که در اطراف دوربین قرار می‏دهند برای جلوگیری از سرقت و خرابکاری دوربین استفاده می‏کنند.

از دوربین در برابر عوامل محیطی محافظت کنید. دوربین‏های امنیتی باکیفیت دارای استانداردهای آب و هوا و ضدآب هستند، اما همه دوربین‏ها اینگونه نیستند. دوربینی را انتخاب کنید که مناسب شرایط آب و هوایی منطقه شما باشد و در صورت امکان آن را زیر لبه‏های مجاور یا در یک منطقه نیمه محافظت شده نصب کنید.

 

آیا دوربین‏های امنیتی باید توسط افراد حرفه‏ای نصب شوند؟

تصمیم‏ گیری در مورد نصب دوربین‏های نظارتی بستگی به نوع دوربین‏ها و میزان راحتی شما دارد. اگر دستورالعمل‏های موجود در مقالات برای شما سردرگم‏ کننده هستند نیاز نیست با آنها درگیر شوید.

دوربین‏ها در طول زمان به گونه‏ای طراحی شده‏ اند که اغلب برای نصب توسط کاربر مناسب باشند. بسیار از دوربین‏های امنیتی فوت و فن نصب پیچیده ای ندارند و از طریق وای‏ فای ارتباط برقرار می‏کنند و فقط به سیم‏کشی برای اتصال به منبع تغذیه الکتریکی نیاز دارند.

از فوت و فن نصب دوربین مداربسته کوچک نیز می توان به این اشاره کرد که دوربین‏های کوچکتر مانند زنگ آیفون‏های تصویری اغلب از باطری استفاده می‏کنند که کاربرپسند است.

در مورد فوت و فن نصب دوربین مداربسته در فضای باز می‏توانند چالش‏ های بیشتری را به همراه داشته باشند، به خصوص اگر منبع تغذیه بیرونی خانه محدود باشد یا اگر ابزار مناسب برای این کار ندارید و یا نگران زیبایی ظاهر خانه خود هستید. در این موارد بهتر است از یک متخصص برای نصب دوربین مداربسته خود استفاده کنید.

شرایطی وجود دارد که نمی‏توانید خودتان دوربین‏های مداربسته را نصب کنید. بسیاری از سازندگان حرفه‏ای دوربین مداربسته توصیه می‏کنند نصب دوربین مداربسته توسط کارشناس انجام شود تا مطمئن شوند که همه چیز در وضعیت مطلوب قرار دارد. در این موارد یک تکنسین به خانه شما می‏آید و شما مسئولیت را به طور کامل به او می‏سپارید.

admin jahani
ارسال دیدگاه